| A blog szerkesztőjeként a kampányban meggyőződésemtől, politikai preferenciáimtól függetlenül ezen a felületen nem kívánok részt venni - egyetlen aktuális témában viszont véleménynek hangot kell adnom |
A sajtó és a média jóvoltából talán már mindenki számára kellőképpen ismert a gyed extra egyik legjelentősebb intézkedése - a gyed melletti munkavégzés tilalmának feloldása.
Az intézkedéscsomag bevezetésével az egyéves életkort betöltött kisgyermeket nevelő édesanya visszaléphet a munka világába - munkaidőbeli korlátozás nélkül amellett, hogy számára a gyermekgondozási díj továbbra is folyósításra kerül, nem veszíti el azt.
A család havi jövedelméhez tehát hozzájárul az anya kereste és a havonta folyósított gyed, amelynek átlagos összege tavaly több, mint 80 ezer forint volt, felső határa 2014-ben pedig br. 142.100 forint.
A leghangosabb kritikával az ellenzék és néhány "szakmai,-civil,- érdekképviseleti" szervezet a gyed, a munkavégzés és a bölcsőde - általánosan a napközbeni elhelyezés kapcsolatának szabályozását illeti.
A kritikát valójában rendkívül kártékony hangulatkeltésnek és félrevezetésnek lehet csak nevezni - a legnagyobb jóhiszeműséggel sem gondolható, hogy az ellenzék szakértői és szakpolitikusai ne tudnák - a kérdés tisztázott.
Az 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról a 41. szakaszának 1. bekezdése definiálja a gyermekek napközbeni ellátását: A gyermekek napközbeni ellátásaként a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását és étkeztetését kell megszervezni azon gyermekek számára, akiknek szülei, nevelői, gondozói munkavégzésük, munkaerő-piaci részvételt elősegítő programban, képzésben való részvételük, betegségük vagy egyéb ok miatt napközbeni ellátásukról nem tudnak gondoskodni. A napközbeni ellátás keretében biztosított szolgáltatások időtartama lehetőleg a szülő munkarendjéhez igazodik.
A törvény 41. szakasza 2. bekezdésében összefoglalja a napközbeni ellátás igénybevételére jogosultak körét, amely felsorolásban olvasható a félrevezető közleménydömpinget megalapozó félmondat:
(2) A gyermekek napközbeni ellátását különösen (nem kizárólag!) az olyan gyermek számára kell biztosítani,
b, akit egyedülálló vagy időskorú személy nevel, vagy akivel együtt a családban három vagy több gyermeket nevelnek, kivéve azt, akire nézve eltartója gyermekgondozási díjban részesül,
Tehát egyrészt úgy, hogy még nem is szóltunk a 2013. évi CCXXIV. törvényről láthatjuk, hogy a gyermekvédelmi törvényben a gyermek kizárása a nappali ellátásból nem jelenik meg abban az esetében, ha az édesanyja gyermekgondozási díj igénybe vevője - a különösen kiemelt jogosultak köréből eshet(ne) ki. Eshetne - mert ha dolgozik, gyermeke a bölcsődei felvételkor újból előrébb kerül a rangsorban.
Tiltás tehát nem áll fenn, nem is beszélve a főszabályról és a 42. szakaszban a bölcsődei felvételről foglaltakról:
42/A szakasz: a bölcsődei felvétel során előnyben kell részesíteni azt a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult gyermeket (alacsony jövedelem, egyedülálló szülő, fogyatékkal élő vagy tartósan beteg gyermek) akinek szülője vagy más törvényes képviselője igazolja, hogy munkaviszonyban vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban áll.
FŐSZABÁLY: 41. szakasz 1. bekezdés: A gyermekek napközbeni ellátásaként a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását és étkeztetését kell megszervezni azon gyermekek számára, akiknek szülei, nevelői, gondozói munkavégzésük, munkaerő-piaci részvételt elősegítő programban, képzésben való részvételük, betegségük vagy egyéb ok miatt napközbeni ellátásukról nem tudnak gondoskodni. A napközbeni ellátás keretében biztosított szolgáltatások időtartama lehetőleg a szülő munkarendjéhez igazodik.
Most pedig vizsgáljuk meg a 2013. évi CCXXIV. törvényt (egyes törvényeknek a gyermekgondozási ellátások átalakításával, valamint a szociális hozzájárulási adó megfizetése alóli kedvezmény bővítésével összefüggő módosításáról)
1. A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény módosítása
5. § Az Ebtv. 42/C. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"42/C. § Nem jár a gyermekgondozási díj, ha
e) a gyermeket napközbeni ellátást biztosító intézményben (bölcsőde, családi napközi, házi gyermekfelügyelet) helyezték el, KIVÉVE, ha a gyermek 1 éves kora után a jogosult keresőtevékenységet folytat, továbbá ide nem értve a rehabilitációs, habilitációs foglalkozást nyújtó intézményi elhelyezést;
Ez tisztán és világosan azt jelenti, hogy lehet 1 éves kort betöltő gyermeket "bölcsődébe adni" az édesanya igazolt munkavégzése mellett és a gyed folyósításának elvesztése nélkül.
Az igazságról tömörebben és egyszerűbben a Babafalván Kocsisné dr. Péterfy Hajnal klaviatúrájából:
http://babafalva.hu/jar-a-bolcsode-gyed-mellett-ime-az-igazsag/
Az adózóna már 2013. 12. 23-án megírta* a fentieket és számos közlemény született a témában, ennek ellenére újabb és újabb félrevezető cikket és nyilatkozatok jelennek meg a gyed melletti munkavégzés és a gyermekek nappali ellátásnak szabályozásáról.
A kampány egy dolog, a kisgyermekesek kétségek között tartása, a számukra nyújtott lehetőségek elhomályosítása véleményem szerint az eszköztár nem éppen legszerencsésebbik eleme.
* http://adozona.hu/tb_jarulekok_nyugdij/Kisgyermekesek_figyelem_Itt_vannak_a_gyedex_9V2ZX"Akkor is jár a gyermekgondozási díj, ha az anya a munkavégzés miatt az egy évesnél idősebb gyermekét bölcsődébe, illetve családi napközibe helyezi el, vagy házi gyermekfelügyelő gondoskodik a gyermekről."